Search
Arús acusa a los digitales mediáticos de presentar su texto como una crítica a Vasile, cuando él pretendía reivindicar toda la labor de la cadena

Alfonso Arús replica en un artículo a las críticas de Mónica Planas a 8TV y lo borra por la repercusión de sus puyas a Mediaset

HECHOS

El 21.03.2016 D. Alfonso Arús publicó en su blog el artículo «¿Culebrón?», que retiró el día 24.03.2016.

19 Marzo 2016

La trencadissa de 8TV

Mónica Planas

Setmana de daltabaixos a la cadena del grup Godó. 8TV torna a ser on era fa un any. Amb l’ Arucitys als migdies i Cuní als vespres com a únics puntals. Han calgut set mesos per evidenciar que el programa de la tarda, elTrencadís, era un despropòsit a nivell de continguts des del primer dia. Va néixer agonitzant i ha mort de llarga malaltia. L’únic dia que van pensar que revifava va ser amb la visita de Belén Esteban, la gallina dels ous d’or de Mediaset. El Trencadís ha pecat de sensacionalisme en moltes ocasions i de banalitat contínua. Temes frívols, tòpics i vulgars que no generaven cap interès. Era un programa més propi dels anys vuitanta que d’una tele jove. Ha aconseguit, només, 46.000 espectadors de mitjana. La gestió de la programació que ha volgut monopolitzar Mediaset, remenant les cireres de 8TV, ha sigut un fracàs estrepitós. El Trencadís ha patit mutacions gens efectives, canvis de format que no obeïen a cap criteri sòlid. El programa ha navegat sempre a la deriva sense rumb ni remei. Amb Sandra Barneda al capdavant transmetia una sensació de titubeig i inseguretat molt gran. A sobre, també ha fallat una estrena recent que en les primeres emissions va semblar que podia ser positiva. El trident, la tertúlia setmanal de futbol que dirigia Alfons Arús, s’ha cancel·lat. En sis setmanes només quatre emissions irregulars per causes que van generar desconcert i confusió a l’audiència.

8TV avança sense línia editorial. En l’últim any, la cadena ha tingut més repercussió pel culebró matrimonial d’Arús i Angie, que ha transcendit a la pantalla, que no pas per la seva capacitat d’oferir una programació interessant i digna, una alternativa coherent a la televisió pública o una oferta original i arriscada. Per acabar-ho d’adobar, aquesta setmana el director de 8TV, Òscar Nogueira, ha dimitit enmig d’aquest naufragi de continguts.

El grup Godó no ha sabut transportar a la televisió l’èxit que ha tingut amb RAC1. L’aposta més raonable, digna i innovadora va ser la primera, la del 2001, i va ser la que van liquidar més ràpid: City TV.

El grup Godó es va vendre l’ànima al diable amb Mediaset pensant que seria la solució als seus problemes. I Mediaset volia demostrar que a Catalunya no hi havia un fet diferencial respecte a Espanya a l’hora de consumir televisió. Que els seus èxits a la Península eren fàcilment transportables aquí. Però el país se’ls resisteix. Al Trencadís ens insistien sempre que volien mostrar “ la Catalunya real ” com si no l’haguéssim vist mai fins aleshores. Una Catalunya que és evident que no han sabut trobar ni connectar-hi.

21 Marzo 2016

¿Culebrón?

Alfonso Arús

Durante el último año, 8tv ha sido noticia un montón de veces para batir todos sus récords de audiencia, así como por haber incorporado nuevos programas, series y especiales que han merecido el apoyo de público y de crítica. Sirvan como ejemplo el cara a cara de gran nivel periodístico que moderó Josep Cuní entre García-Margallo y Junqueras (28% de ‘share’ y repercusión inmensa); la innovadora retransmisión del Mundial de Clubes desde Japón con Joan Maria Pou y su equipo de RAC 1 (30% de ‘share’); el especial previo de la final presentado y dirigido por un servidor (21% de ‘share’, cifra histórica para una previa); la emisión de la excelente serie ‘Roma’ (éxito abrumador); la incorporación de ‘Miénteme’; los formatos innovadores y triunfadores (ya los quisiera TV3!) ‘Ahí es dron’ (7%) y ‘El hamster’ (5,9% de ‘share’) etc … Eso por no hablar del récord histórico de » Arucitys ‘(8,8% de’ share ‘), de los múltiples y celebrados especiales de Josep Cuní, los debates electorales con las cabezas de lista, de’ Shark ‘(con el sensacional James Woods), de la consolidación de’ crimen en el paraíso ‘, de’ Los pilares de la Tierra ‘(aunque para emitir) …

Pues bien, según la crítica televisiva Mónica Planas (ex colaboradora de ‘Arucitys’ y columnista de ‘Mundo Depotivo’, Grupo Godó): «en el último año, la cadena 8tv ha tenido más repercusión por el culebrón matrimonial de Arús y Angie, que ha trascendido en la pantalla, que por su capacidad de ofrecer una programación interesante y digna «.

Así resume, desprecia, simplifica y tumba el trabajo de todos los profesionales que hacemos posible este canal con ilusión y no demasiados recursos. Conclusión: no somos dignos ni interesantes.

Pero vamos al tema. «¿Culebrón matrimonial?». ¿Perdón ?. ¿Me he perdido algo? Desde hace más de dos años (16/02/14), ‘Arucitys’ no ha invertido ni un solo minuto a hablar de la relación de pareja entre Angie y un servidor, ni mucho menos ha trascendido el tema a la pequeña pantalla, como han podido observar todos.

Hasta ahora nadie había cuestionado mi profesionalidad de 35 años, obviamente muy por encima de temas sentimentales o domésticos. Dicho esto, si se refiere a la portada de ‘Lecturas’: «Sorprendente reconciliación: Angie y Alfonso se dan una segunda oportunidad», es ajena a la cadena y tampoco ha sido comentada (ni siquiera mencionada) al programa, para desencanto de muchos de nuestros curiosos telespectadores, que piden -lícitamente- información. Si algo ha destacado todo el mundo es el hermetismo del programa y la capacidad de estar por encima de temas personales, demostrando siempre un optimismo desbordante. Si su fuente son los tuits de algunos anónimos o la noticia falsa de un confidencial de tercera (oportunamente desmentida), entonces ya queda demostrado el nivel de rigor que se utiliza en según qué ámbitos y su credibilidad.

Es curioso que ‘Arucitys’ (cerca de los 3.000 programas y ganador de un Ondas) no merezca ninguna crítica, en el sentido que sea, y que se convierta en noticia sólo por mi ausencia cuatro días -por temas de salud serios- y más considerando que fui sustituido por la propia Angie (que se cansó de desearme en pantalla una rápida recuperación), abortando así cualquier especulación.

Según se desprende del artículo, no hay duda de que las relaciones sentimentales del conductor de un programa es el tema que le da «repercusión» en la única cadena privada televisiva catalana, incapaz de ofrecer una programación «digna», elaborada y riguroso análisis. O este hipotético e interesado lavadero es muy importante (no se lo cree nadie), o la cadena no vale nada (descartamos del todo), o la periodista ha confundido la información televisiva con la prensa rosa-amarilla que, por cierto, suele despreciar.

Puestos a cuestionar 8tv (que, por cierto, sólo aparece en según qué columnas para recibir palos), lo que probablemente haría un crítico con intención y sentido periodístico sería plantearse por qué Albert Rubio (ex director del canal) fue relevado tras conseguir el récord histórico mensual de audiencia de 8tv, por qué Oscar Nogueira (su sustituto) dimite, justo ahora que los números también le dan la razón y el canal supera -mes a mes- los resultados de los últimos años (sólo hay que consultar los datos), o cuál será la productora que está preparando el sustituto de ‘Trencadís’, no sea que volviera a ser la misma (la Fábrica de la Tele).

Probablemente, también estaría pendiente de los resultados futuros, para compararlos con los anteriores y establecería un análisis para demostrar qué gestión es más eficiente, en función de las responsabilidades que adquieran los fines de una parte del accionariado o de otra (Godó o Mediaset). Pero eso sería pedir demasiado. Comparar ‘shares’, parrillas, ‘targets’, ocupaciones publicitarias, contenidos, calidad de películas y series, incidencia respecto al público de TV3 … lleva trabajo.

Quedémonos con «el culebrón matrimonial del Arús y de Angie», como principal efecto de «repercusión» del canal durante el último año, y celebramos con cava que se acaba ‘Trencadís’, como si la resto de canales no retiraran espacios durante la temporada. Espero ansioso las columnas, en esta misma sección, dedicadas a la «repercusión» de La Sexta en función de la salud de la relación sentimental de García Farreras y Ana (Pastor), en Cuatro -basadas en la felicidad o posible crisis del matrimonio Jiménez -Carmen (Porter) «, a Movistar # 0 -argumentada alrededor del futuro hipotético matrimonio o no de Buenafuente y Silvia (Abril) – o sobre Telecinco, en función de la relación de Quintana con su ex ‘, Alfonso (Rojo ). Sobre TV3, no espero nada, y menos ahora que Mónica, la Terribas, ya no es directora. Y luego despotrican de ‘Sálvame’. Ellos aplicarían el mismo nivel de análisis (lo reducirían todo a un tema de corazón), pero al menos no engañan, no de nada … y divierten.

Pasado mañana, toda la verdad (y las mentiras) sobre El Trident ‘.

24 Marzo 2016

El Aursionador 2

Alfonso Arús

Tots els seguidors de l’‘Arucitys’ (sense excepcions que jo conegui) han entès que el meu primer article del blog ‘L’arusionador’ era una defensa decidida de 8tv (Grup Godó-Mediaset), davant la columna molt crítica d’una periodista cap al canal i, bàsicament, contra aquest darrer grup. De fet, el titular ‘Trencadissa a 8tv’ deixava a les clares que l’angle de l’article era qüestionar el desembarcament de Mediaset a la televisió privada de Catalunya.

Doncs bé, tot i que el meu públic ha entès perfectament el missatge, la lectura que se’n fa als webs estatals de televisió, confidencials i articles d’opinió diversos és que jo ataco Mediaset!! “Dardo envenedado”, “Arús carga contra Vasile” etc., etc. El grau de miopia (desconeixement o ganes de polèmica) és considerable. O potser és que hi ha poques ganes de constatar. És el que passa habitualment en un sector del periodisme d’avui en dia. Un confidencial (o un web) treu una notícia (basada moltes vegades en un rumor o en una opinió subjectiva), i la resta la dóna per vàlida, afegint-hi una mica de salsa o de sensacionalisme o, simplement, portant-la cap al seu terreny. Ahir vaig explicar molt gràficament el tema d’Iker Casillas i Carbonero.

Quan la periodista carrega contra 8tv dient: “Godó ha venut l’ànima a Mediaset… i no se n’ha sortit”, la convido a esperar un temps i a analitzar resultats: ‘share’, ocupació publicitària, ‘target’ comercial, etc. De mica en mica us aniré explicant que, a la tele, no tot es basa en el ‘share’. Un programa pot ser molt més rendible per a una cadena privada pel seu ‘target’ comercial (que generarà més ocupació publicitària) que pel nombre total d’espectadors. Però això serà més endavant.

La reflexió era: considerem tots els aspectes (qualitat de productes, audiència, publicitat -que d’això vivim-, poder adquisitiu dels espectadors etc.) i després analitzem i establim conclusions, però no abans i basades en una anècdota, com és la retirada d’un programa puntual. Doncs això tan senzill s’ha convertit -presumptament- en un atac cap a Mediaset, responent a un atac contra Mediaset!. És obvi que si amb la gestió d’aquest grup, els resultats són més positius (tant de bo), 8tv haurà guanyat i, si passa el contrari, doncs no. On és el problema?

Els nostres seguidors saben també que, des de l’‘Arucitys’, s’ha tractat amb molta estima el ‘Trencadís’. És més, Óscar Cornejo és de les persones que més s’ha preocupat per la meva salut des de fa dos anys i mig i mantinc amb ell una relació extraordinària. Els ‘[email protected]’ m’han vist donar pas moltes vegades a la Sandra i a la Ruth, promocionar els seus continguts amb entusiasme i dedicar a tot l’equip unes paraules emotives i sinceres el dia del seu últim programa. De fet, el nostre web, va incloure la foto de l’equip de ‘Trencadís’ en comptes de la d’‘Arucitys’ en senyal d’homenatge, en el seu adéu. Encara hi està penjada amb els vostres comentaris. Quan la periodista carrega contra la productora d’aquest espai, la meva reflexió és “no cantis victòria abans d’hora i assabenta-te’n bé, perquè igual la productora que prendrà el relleu… serà la mateixa!”. I no descarteu que La Fábrica aconsegueixi ara un format d’èxit (com molts dels que té), i demostri que sí pot aixecar les tardes de 8tv. De fet, és més que probable.

A l’article d’avui no vull defensar la meva postura, perquè no té cap sentit. La meva gratitud al Grup Godó és total (són ja 14 anys de confiança i de suport que m’ha donat!) i com a treballador defensaré els seus interessos fins a l’últim moment. Si jo fos crític (que no ho sóc), em faria moltes preguntes tal com vaig escriure. Però ni ho sóc ni ho vull ser. Sóc treballador del grup i “defensaré la samarreta fins a l’últim moment” (símil futbolístic). La meva idea d’avui és posar de manifest les poques ganes que hi ha (de vegades) de contrastar o d’analitzar les notícies. Un modest article com el meu podria haver tingut múltiples lectures: “Arús defensa 8tv”, “L’Alfons protegeix la seva vida privada”, “Arús se sent qüestionat com a professional”, “Discrepàncies a l’ ‘Arucitys’ (una excol·laboradora carrega contra els seus caps) etc. També -lícitament- algú pot interpretar o deduir que és un missatge enverinat cap al nou grup: “Arús lanza un dardo” (encara que no fos la meva idea). Faltaria més; jo no sóc ningú per triar el titular. Coincidireu amb mi que les opcions d’interpretació eren moltes. Però no ha estat el cas. ‘Vertele’, ‘Perdidos en la tele’, ‘Fórmula Tv’, ‘Blupper’, ‘Eco tv’ etc., coincideixen TOTS SENSE EXCEPCIÓ en el mateix text, en la mateixa idea i en el mateix angle. Coincidència he dit? No. Poques ganes de constatar-ho. És més fàcil copiar-se. És la negació total del periodisme.

I això mateix ha passat amb ‘El Trident’. Ni 8tv havia fet cap nota, ni jo he rebut cap trucada, ni hi ha hagut cap versió oficial, ni ningú de l’equip ha parlat. Però el missatge ha estat: “Mediaset es carrega ‘El Trident’ per manca d’audiència”. Fals. Rotundament fals i absurd. Ningú no retira un programa per tres resultats, sense provar nou horari, seccions, col·laboradors, nova durada, etc. Dir això és no tenir ni idea de televisió. Al web de 8tv hi trobareu, ara sí, el petit aclariment de la cadena. A mi m’agrada fer televisió. No ràdio en colors. I ‘El Trident’, els dilluns (dia d’anàlisi de la jornada) amb 100 minuts de durada i en ‘Second Prime Time’ necessita imatges. I més, si volia ser el programa “més ‘futbolero’” a la televisió privada de Catalunya, i presentat per mi. Algú es va molestar a constatar la notícia?. Que jo sàpiga, no.

La pròxima setmana: “Els telespectadors creuen que no els fem cas i és tot just el contrari”.

El Análisis

Arriesgado meterse con el jefe, aunque seas Arús

JF Lamata

No me interesa comentar el artículo de Dña. Mónica Planas que viene a repetir sutilmente el argumento basura de que en Catalunya sólo consumen  televisión inteligente mientras que en el resto de España nos gusta consumir basura y por eso no había funcionado ese formato en 8TV (un argumento que no se sostiene si se miran los grandes datos de audiencias en Catalunya de determinados programas que catalogados bajo ese calificativo). Así que prefiero centrarme en Arús.

El 21 de marzo Arús publica en su blog un artículo para defender a 8TV, pero en el que de paso le mete un repaso de guantazos a Mediaset (co-propietarios de 8TV) en el que claramente da a entender que el canal funcionaba mejor antes de la llegada de los socios italianos. Todos los digitales ponen el foco en los guantazos e ignora lo demás. Podía pensarse que es arriesgado meterse con un jefe, pero igual el Sr. Arús se lo puede permitir, como se lo permiten los periodistas que están en lo alto tipo D. José María García.

Pero, en apenas un par de días Arús borra su artículo y pone otra reprochando la mala interpretación de los digitales. Está en su derecho, pero  alguien tan veterano como Arús no sabe que los periodistas (políticos, deportivos o mediáticos) tienen entre sus misión coger de cada declaración aquella parte que puede ser más polémica, más crispadora o más cizañera. No es un recién llegado y en parte en Aruscity también se dedican a coger las partes más polémicas de los programas, lo cuál dificulta ponerse de su lado en el reproche.

J. F. Lamata

by BeHappy Co.